torstai 8. joulukuuta 2016

Kutomisesta ja käsitöistä

Tuollaisen kirjoitin http://tunteetjatekemisentapa.blogspot.fi/2016/12/neulomisesta.html

Tulin tuohon kutomisohjeeseen lisäilleeksi linkkejä muihin ohjeisiini siitä, miten yltää tunteenomaisten haaveidensa tasalle käytännön taidoissaan, tai ainakin melkein. Ovat ihan hyviä ohjeita ja sopivat varmaankin muihinkin käsitöihin, esim. puutöihin, luulen.

9.1.2017  Siinä on nyt kohdat:
"Kutomisesta sujuvampaa, mukavampaa ja parempi jälki
Mummolamaisuuden luomisesta
Oikeat ja nurjat silmukat
Samankokoiset
Oma malli
Lahjojen ja taitojen oppimisesta
Millä kohden ja miten mittasuhteet
Rauhaa kutomiselle yms
Aikaavievyydestä ja hinnoittelusta
Kutomisnopeuden parantamisesta
Kudoin sukat
Paperikassi näyttävä
Käsityötaito
Neulominen tyhmentää
Villasukan kantapään kutomisen ohje
Lisähuomautus kantapään kutomisesta
Langat
Aloitus
Päättely"

12.1.2017  Myöhemmin lisättyjä kohtia:
"Kavennus
Palmikkoneule
Virheistä, korjaamisesta ja oppimisesta"

14.1.2017   "Hevoskuvio"

15.1.2017   "Kudon kuviollisia sukkia"

18.1.2017   "Puikot

Jaksavaisuudesta ja tavoitteista
Puupuikot vai metallipuikot"

keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Ikäihmisten autoilusta

Oli tuossa naapurin vanha mies vanhalla autolla liikenteessä ja talvipakkasta niin, että auto vaati lämmittelyä. Tulin siinä pohtineeksi, että kun elämä menee uomiaan, niin mikä sen tekee, että se hidastuu ja jostakin kenties laatu katoaa, kun taas toisilta puolin se on hyvä. Esim. tuossa että vanha mies kai miettii viisaasti ennakoiden hyvällä laadulla ja ihan vikkelään, mutta sitten kulku taas on kankeaa ja elämäntahti hidastunut, vaikka on elämässä mukana. Eli tuleeko tuosta hitaan ihmisen taitavaa ennakoivaa ajoa?
Se, että elämä kulkee jossakin uomassa, johtuu kais iitä, että kun esim. taiteiden ja vapaa-ajan sekä uskonnon myötä elämä on verkkaisemman tyylistä, niin sosiaaliseen ympärsitöön tulee mukaan ihmisiä, jotka ovat hitaita saamatomuuttaan, osaamattomuuttaan tai urautuneisuuttaan tai siksi, että he eivät ole harrastuneet elämän perustasosta, joka pitää terveenä ja toimintakykyisenä. Ja sitten on sairaita, vielä pidempään eläkkeellä olleita, liian vaativista harrastuneita nuorempia, joilla kaikki käy hitaasti, näytteleväistä väkeä, ihmisiä, jotka ovta vaihtaneet kulttuuripiiriä ja ilmastoa, yms, ja samanaikaisesti tervehenkisistä perustekemisistä harrastuneet vikkelätahtiset jäävät sosiaalisista ympyröistä pois. Elämän perustekemisiä aistit auki ja liikunnallisena tarvitaan jonkin verran, jotta muut tekemiset sujuvat, esim. vauhdikkuus ja reaktiot tarpeen tullen nopeita. Tämän blogin edellisen kohdan hiihtoretkiohje tuli mieleeni: muutaman vuoden tauon jälkjeen edes yhden onnistuneen kerran niin, että jää hyvä olo jälkikäteen, on kumminkin paljon parempi kuin ihan vain lösiä ja rapistua.

lauantai 3. joulukuuta 2016

Hiihtämässä

"Hiihtämässä


Olin tänään pitkästä aikaa hiihtämässä, ihan vähän vain ja kehoani kuunnellen. Jälkikäteen lämpimässä villaviltin alla tuli kamalan hyvä olo ja mietin, että tätäkö savonlinnalaisuus juuri kaipaa: mökkeilyn tapaista liikuntaa? http://liikuntaa.blogspot.fi/2016/12/hiihtamassa-pitkasta-aikaa.html Mutta itse asustelen kaupungissa."


 Tässä tuon linkin teksti:
"Hiihtämässä pitkästä aikaa

Kävin tänään hiihtämässä pitkästä aikaa. En ollut saanut aikaiseksi ja niin

ajattelin, että parempi vähän kuin ei ollenkaan. Ja niin hyävnä hetkenä lastasin

sukset sauvoineen olalle ja hiihtosaappaat jalkaan ja läksin viereisen metsikön

luo. Hiihdin sinne tänne lumen peitossa olevien lupiinien ym lomitse jaoli kovin

kaunista ja teki hyvää jaloitella. Edellisestä hiihtokerrasta oli muutama vuosi

aikaa, ja niin kuulostelin liikkeitä: mikä näin vanhempana ja viisaampana olisi

paras tapa liikkua: ei lintassa, ei kireästi vaan lämpöisesti niin kuin hyvää

tekee, välillä vauhtiin innostuen, sitten taas hellittäen, mielitekojani

kuunnellen. Ja kotiin ennen kuin ehdin väsyä ja hiihto muuttua ikävämmäksi tai

kylmä tuntua liikaa. Ulkona lumet suksista ja kotona käperryin viltina lle

kuulostelemaan kehon palautumista kuin saunan jälkeen lämmönsäätelyä, ja niin ehkä

vartin päästä venytellessäni viltin alla tuli kamalan hyvä olo ja olin tyytyväinen,

että tuli lähdettyä ja päätin että toisrtekin olisi kiva, kovin kiva."
http://liikuntaa.blogspot.fi


Luonnossa suunnistamisesta & eksyneille ohjeita   http://eraopasaihe.blogspot.fi/2016/12/luonnossa-suunnistamisesta.html

Opi liikunnalliset lahjat näin!   http://liikuntaa.blogspot.fi/2013/01/liikkumistapaohje.html
(http://liikuntaa.blogspot.fi/2015/06/liikunnan-innon-ja-energisyyden.html
http://liikuntaa.blogspot.fi/2016/06/tavallista-isomman-rasituksen-jalkeen.html)






* * *



Tässä liikkumistapalinkin teksti:

"

Liikunnan riemua

Tässä laatimani paljon onnellistuttava kaikille sopiva liikunnallisia lahjoja kasvattava ohje:

"Do not make plans about how to move but decide each second and each fraction of a second anew what right now feels like the best idea about where to move, how to move, in which style, in which attitude, in which mood, with how much eager interest and quickness resulting from that or relaxed awareness or emotionally motivated force,... So you change all the time, your plans change and you learn to pick each fraction of a second just the things that you like best right then to be your goalsetting right then in practice in your movements. So you feel happy and fulfilled. Be wary of boredom and habits."
http://happinesstipsblog.blogspot.fi

Ehkä tusinan urautumattoman kokeilukerran tuoman kokemuksen myötä tämä liikkumistapaohje yleistyy elämänohjeeksi muille elämänaloille ja auttaa Sinua yltämään jatkuvasti parhaimpaasi, tai ainakin melkein. Et siis jää käytännön olosuhteittesi sanelemalle laatutasolle, vaan yllät haaveenasi olevaan tyylilajiin arjessasi.
"

Ja vikan linkin:

"

Tavallista isomman rasituksen jälkeen palautumisesta

Ei ole tullut liikuttua, koirien kanssa vain lyhyellä kävelyllä käynyt. Mietin, josko bloggaaminen auttaisi moiseen, kun ennen harrastin liikuntaa, niin mistäköhän se on kiinni? Tänään käytiin hiukan pidemmällä kävelyllä, eilen oli liian kuuma päivä ja tänään oli viileässä hyvä kävellä.

Tavalista isomman rasituksen jälkeen palautumisesta tällainen:

Kroppa lämpöisenä ja pehmoisen palleroisella hyvältä tuntuvalla tavalla kuin sohvassa mukavasti
Energiavarantojen palauttamiseen terveellistä ruokaa vähän kuin lauantaisin
Kuunneltava lihaksia ja jäseniä ja kropan asentoa: miten rasitus vahvistaa niitä ja hyvä ryhti, jota ne hakevat, tuo kehon eri osille hyvää tilaa ja tukea viereisiltä osilta, terveyttä ja vahvuutta tulevan varalle; varattava keholle ja mielelle aikaa ja rauhaa tähän samaan tapaan kuin kehon lämpötilaa kuuntelee saunan jälkeen eli on hetki tuota varten ja muulta osin voi olla rauhallisen tunnelmoiva, hetkisen ehkä pienemmän piirin huomiolla, jotta olisi vastaisuudessa jaksavaisempi ja levänneempi, mutta siis ihan vain sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä ja oikealta, mitä kroppa ja olo kaipaa

Jos on liikarasituksesta levoton olo, niin on hyvä olla välilläliikkeellä sen, mikä tuntuu hyvältä, mitä kaipaa kroppa ja mieli, oli se sitten kaksi sekuntia tai muutama minuutti, ja sitten taas levätä, kun siltä tuntuu.
* * *
(Toisessa blogissani olen maininnut lihakset maitohapoilla: kohta 210. sivulla http://parantamisesta.blogspot.fi/2016/03/taman-blogin-jatko-osan-kohdat-201-300.html .
Liikuntaan liittyvien vaivojen parantamisesta lista saman blogin kohdista samalla sivulla kohta A234.)
"